Modele i klasy Sekcji M

Wszelkie pytania i wątpliwości dotyczące przepisów i klas modeli prosimy kierować na adres email Sekcji M: sekcjamgmailcom 

Poniżej list od Przewodniczącego Sekcji M - Walter'a Geens'a. Na Walnym Zebraniu 14 września ustalimy nasze stanowisko dotyczące:

1. Pozostawienia obecnych limitów lub obniżenia ich. Jeżeli miałyby zostać obniżone to do jakiej wartości przy założeniu, że minimalna waga akumulatorów musi wynosić 350/700/1050g.

2. W zwiazku z obowiązującym od przyszłego roku zakazem nawracania na bojkach w Eco i FSRE powstaje pytanie w jaki sposób nakładać kary za minięcie: czy podobnie jak w klasach Mono/Hydro, czy np. od razu odejmować za minięcie 1 okrążenie. 

Zachęcam do przyjęcia w tej sprawie swojego stanowiska, przygotowanie merytorycznych przykładów
i argumentów, tak abyśmy sprawnie i szybko opracowali w drodze głosowań polską propozycję do zmian
w przepisach.

Rafał

 

Hello my Dear Friends,

Now that this years WC is well behind us, it is time to start discussing and decide on those issues that we re not concluded at the TC Meeting in Treviso. Two things were agreed to be decided on electronically, so here they are:

1) What do we do with the current limiter values? Do we leave them as they are now (21wh, 60Wh, 120Wh and 180Wh) or do we reduce those values to a more sensible level?
In my personal opinion those values (maybe with exception of the Mini classes) are too high, and should be reduced to a lower level. Bearing in mind that the minimum weight for batteries has been set to 350gr/ 700 gr and then off course subsequently 1050gr for FSR-E, i feel that this amount of Energy is too high for that battery weight. It would not be correct to go and change the weight that was proposed and voted upon, so the sensible thing would be to stick with that weight and reduce the limiter values.
On a side note, a minimum weight for mini class limiter batteries has not been set!! We should correct that also.

2) It was decided that from 01/01/2020 there will be no more turning back for a missed buoy in Eco and FSR-E, but the penalty for missing a buoy is still to be decided. Do we go in analogy to the Oval classes go for a 5sec penalty for the first missed buoy, and a 1 lap deduction for every next one or do we go for another format for these classes?

Please my friends, discuss these matters with your fellow racers so that we get feedback from as many racers as possible.
In order to make these decisions valid before 01/01/2020 i expect your answers by the end of October 2019. This leaves you ample time to discuss and decide.

Kind regards,

Walter Geens
Naviga M section leader

 

Protokół z posiedzenia komisji technicznej - zmiany w przepisach dla klas Sekcji M na rok 2020

Kluczowe zmiany uzgodnione na posiedzeniu komisji technicznej:

1. Przyjęta zostaje Polska Propozycja dotycząca limiterów: limitery jako jedyne ograniczenie energii w Klasach Eco, Eco Team, Hydro 1 i 2, Mono 1 i 2, FSR-E; w klasach Mini pozostaje stan obecny (limitery lub ograniczenie wagą do 113g).

Przyjęta została deklaracja (czyli wola przyjęcia rozwiązania jeżeli będzie możliwa jego realizacja) dotycząca "limiter hat system". W skrócie: jeżeli pojawi się producent lub sponsor, który zapewni pulę limiterów do zapewnienia na nich rozgrywek na Mistrzostwach Świata lub Kontynentu, to zawodnicy będą startować na tych limiterach losując je "wkładając rękę do czapki i wyciągając swój limiter" (stąd nazwa - "hat system", podobnie rozwiązany został problem potencjalnego "oszustwa limiterowego" w zawodach modeli lotniczych). Nie zapadły żadne szczegóły w niniejszej deklaracji - podjęcie niniejszej decyzji potrzebne było do rozpoczęcia rozmów z potencjalnie zainteresowanymi podmiotami. 

2. W klasach Eco/MiniEco nie bedzie możliwe nawracanie miniętej bojki. Szczegóły zostaną ustalone w głosowaniu elektronicznym do końca roku.

8. W ciągu 2 ostatnich minut wyścigu FSR-E nie będzie możliwe wzywanie łodzi ratowniczej.

9. Wprowadzony zostaje minimalny poziom wagi akumulatora do limitera: 350g dla klas Eco, Hydro 1, Mono 1; 700g dla klas Hydro 2 i Mono 2.

10. Walter Geens został wybrany przez aklamację Przewodniczącym Sekcji M Naviga na lata 2020-2021.

 

Aktualne przepisy Naviga w wersji oryginalnej:

Rulebook-M-2019.pdf

A-1-C-2019-Limiter-settings.pdf

A-1-B-Maximum-and-Minimum-Voltage-2019.pdf

A-1-A-Batteries-rules-2019.pdf

Przewodniczący Sekcji M – Walter Geens – na wniosek Polskiej Sekcji M, odniósł się do przepisu dotyczącego wymogów malowania modeli.

Doprecyzował przepis komentarzem na oficjalnej stronie Naviga, który streścić można w poniższych punktach:

- jednolity kolor modelu nie jest dopuszczalny
- 1/3 powierzchni zarówno dna, burt, pokładu ma posiadać barwę kontrastującą do reszty barwy modelu
- zalecane są jaskrawe kolory modeli, odblaskowe, fluorescencyjne
- kolor może zostać naniesiony na model różnymi technikami, w tym za pomocą naklejek, taśm, etc.

Prezentowane poniżej modele do klasy Eco Walter uznał jako dobry przykład spełniający wskazane zalecenia:

poprawny model pokladpoprawny model dno

 

Pełny tekst komentarza [kliknij]

 

 

Litera "M" w terminologii Organizacji NAVIGA oznacza modele łodzi motorowych /ślizgów/ dowolnej konstrukcji, które są podzielone na 2 kategorie;

-napędzane silnikiem elektrycznym,

-napędzane silnikiem spalinowym.

Od wielu lat w zawodach orgaznizowanych przez Sekcję M w Polsce nie są rozgrywane klasy modeli spalinowych.

 

Wyścigi modeli ślizgów spalinowych rozgrywane są w - Sekcja FSR

 

Ponadto wyszczególnia się biegi, czyli klasy w których zawodnik samodzielnie odbywa start po trasie oraz wyścigi gdzie startuje na raz do 6 lub 8 zawodników (w zawodach organizowanych w Polsce tylko w wyjątkowych przypadkach startuje w 1 grupie więcej niż 6 zawodników). 

 

Modele te występują w następujących grupach klas:

 

Biegi:


F1

Grupa ta obejmuje zdalnie sterowane modele ślizgów, napędzane silnikiem spalinowym lub elektrycznym, ze śrubą całkowicie zanurzoną w wodzie, przeznaczone do opłynięcia trasy o kształcie trójkąta równobocznego o boku długości 30 m w jak najkrótszym czasie.

W grupie tej występują 3 klasy;

F1-V3,5 w której model posiada silnik spalinowy o pojemności skokowej do 3,5 cm3,

- F1-V15 w której model posiada silnik spalinowy o pojemności skokowej  od  do 15 cm3,

- F1-E w której model posiada silnik elektryczny.


F3

Grupa ta obejmuje zdalnie sterowane modele ślizgów, napędzane silnikiem spalinowym lub elektrycznym, ze śrubą całkowicie zanurzoną w wodzie, przeznaczone do prawidłowego / tzn.bez potrącania i omijania bojek tworzących bramki / opłynięcia w jak najkrótszym czasie trasy o na której rozmieszczono 8 bramek.

W grupie tej występują 2 klasy:

- F3-V w której model jest napędzany silnikiem spalinowym o dowolnej pojemności,

- F3-E w której model napędzany jest silnikiem elektrycznym

 

 

Wyścigi:


ECO

Grupa ta obejmuje zdalnie sterowane modele ślizgów napędzane silnikiem elektrycznym, ze śrubą całkowicie zanurzoną w wodzie, przeznaczone do wyścigu, w którym uczestniczy do 6 modeli na trasie trójkąta równobocznego o boku 30m utworzonej przez 3 boje, w czasie 6 minut.

 W grupie tej występują 3 klasy;

- Mini ECO, w której długość modelu nie przekracza 430 mm a masa wynosi co najmniej 0,45 kg,

ECO, w której długość modelu przekracza 430 mm a masa wynosi co najmniej 1 kg.

- START, klasa kierowana dla adeptów modelarstwa sportowego. Modele podobne są do Mini Eco, lecz znacznie uproszczone, tanie w budowie lub zakupie.

W klasie START obowiązują przepisy jak dla modeli Mini ECO doprecyzowane trzema parametrami:

- silnik typu BC 2225/13 (DYS BMA1712-13) 2000kV
- wał prosty
- maksymalna średnica śruby napędowej: 26mm

ECO Team

Grupa ta obejmuje zdalnie sterowane modele ślizgów napędzane silnikiem elektrycznym, ze śrubą całkowicie zanurzoną w wodzie, przeznaczone do wyścigu zespołowego. W wyścigu, który trwa 18 minut uczestniczy do 6 zespołów, składających z 2 do 3 zawodników.

W grupie tej występują 2 klasy;

- Mini ECO Team, w której długość  modelu nie przekracza 430 mm a masa wynosi co najmniej 0,45 kg,  

- ECO Team, w której masa wynosi co najmniej 1 kg.

 
MONO, HYDRO

Grupa ta obejmuje 2 podgrupy zdalnie sterowanych modeli ślizgów podobnych do dużych łodzi wyścigowych, napędzanych jednym lub kilkoma silnikami elektrycznymi, zasilanych ze źródła prądu stałego, wyposażonych w jedną lub więcej śrubę półzanurzoną w wodzie, przeznaczonych do wyścigu na owalnej trasie, utworzonej z 6 boi. Czas wyścigu, w którym uczestniczy do 6 modeli, wynosi 6 minut.

Podgrupę Mono tworzą jednokadłubowe modele ślizgów.

W skład jej wchodzą 3 klasy:

- Mini Mono, w której długość modeli nie przekracza 450 mm, 

- Mono1

- Mono2

Podgrupę Hydro tworzą wielokadłubowe modele ślizgów.

W skład jej wchodzą 3 klasy:

- Mini Hydro, w której długość modeli nie przekracza 450 mm, 

- Hydro1

- Hydro2

 

W klasach ECO, Mono, Hydro obowiązują poniższe wymagania dotyczące zasilania modeli:

- Mini Eco, Mini Mono, Mini Hydro: limit 21 Wh (watogodzin) odmierzany limiterami (KLW202, KLW203, MDLE, eLIM) albo maksymalna masa źródła zasilania razem z przewodami (o długości minimum 30mm i przekroju co najmniej AWG 16 - 1,3mm²) wynosi 113g

 

- Eco, Mono 1, Mono 2: limit 60 Wh (watogodzin) odmierzany limiterami (KLW202, KLW203, MDLE, eLIM) albo maksymalna masa źródła zasilania razem z przewodami (o długości minimum 30mm i przekroju co najmniej AWG 12 - 3,3mm²) wynosi 285g

 

- Mono 2, Hydro 2: limit 120 Wh (watogodzin) odmierzany limiterami (KLW202, KLW203, MDLE, eLIM) albo maksymalna masa źródła zasilania razem z przewodami (o długości minimum 30mm i przekroju co najmniej AWG 12 - 3,3mm²) wynosi 570g

 
Klasa FSR E

Klasa ta obejmuje zdalnie sterowane modele ślizgów napędzane silnikiem elektrycznym, ze śrubą całkowicie zanurzoną w wodzie, przeznaczone do wyścigu, w którym uczestniczy do 8 modeli na trasie utworzonej z 5 boi w czasie 15 minut.

Przepisy dotyczące zasilania w FSR E wymagają, aby limiter (KLW202, KLW203, MDLE, eLIM) umożliwił oddanie maksymalnie 180 Wh (watogodzin) albo maksymalna masa źródła zasilania razem z przewodami (o długości minimum 30mm i przekroju co najmniej AWG 12 - 3,3mm²) wynosiła maksymalnie 855g.

Maksymalny poziom napięcia celi przed startem nie może przekroczyć 4,23V, minimalny poziom napięcia celi po starcie nie może być niższy niż 3,3V.

 

Więcej informacji na oficjalnej stronie NAVIGA